Raynhossainkhan.jouwweb.nl

hoe is reclame ontstaan?

Korte inleiding:

Reclame is een manier om mensen over te halen om producten te kopen. Veel reclame wordt ook bedoeld om te gebruiken en een band te creëren met het merk. De bedoeling van reclame is ook het promoten van een bepaald product of dienst of een bedrijf of een idee door een middel van een algemeen gesponsord boodschap.

Geschiedenis van de reclame in Nederland:

Reclame bestaat al heel lang. Vroeger was er in Nederland  in elke stad een Stads Omroeper, hij schreeuwde op alle hoeken van de straat het nieuws van de dag. Hij riep ook om wanneer er nieuwe winkels waren geopend of wanneer er weer koopmannen langs kwamen met nieuwe producten of medicijnen. Deze vroegere vormen van reclame gaven al informatie over wat er allemaal te koop was bij hun in de buurt. Dat is ook de bedoeling van reclame. Via reclame zorgt een bedrijf er voor dat mensen hun spullen kopen en zo geld verdienen. Reclame  is de bedoeling om klanten te trekken en om klanten die al eerder iets bij dat bedrijf of van een bepaald merk hebben gekocht vast te houden. Een bedrijf heeft het liefst dat een klant heel lang klant blijft en telkens nieuwe spullen bij hun koopt. Aan trouwe klanten verdienen bedrijven of winkels meer aan omdat ze weten dat de klant toch weer komt. Tegenwoordig ziet reclame er anders uit. Reclame bestaat uit heel veel berichten die op de mensen zijn gericht, en die de mensen informatie willen geven of willen overtuigen van een idee of een menig om een bepaald product te kopen. Reclame gaat over producten of diensten die je kunt kopen. Bijvoorbeeld een tube tandpasta of een goed doel waar je geld aan uit kan geven. Reclame hoeft niet alleen over producten of diensten te gaan ze kunnen ook over politieke overtuigingen en menigeen gaan, zodat mensen lid worden van die partij of op hun wilt stemmen.

Waar bestaat reclame uit?

Bij reclame ziet alles er heel mooi en kleurrijk uit. Dat wordt allemaal gedaan om de mensen een goed gevoel bij te geven en het product of dienst te kopen of om geld aan uit te geven. Een reclame bestaat meestal uit een logo, aan dat logo kunnen de mensen zien van welk product het is en ook van welk bedrijf. Een reclame bestaat ook uit een slag zin, een slag zin is een zin wat bij een product of bedrijf hoort, zo dat als de mensen deze zin horen of lezen dat ze meteen weten van welke bedrijf het is. Een reclame bestaat ook uit een jingle, een jingle is een stukje muziek wat je altijd hoort bij reclame voor een bedrijf of product, als dat muziek je hoort weetje meteen van welk bedrijf of van wat voor product het is, bv. Van de Kruidvat’’ Kruidvat steeds verassend  en altijd voordelig’’.  Een reclame is natuurlijk niks zonder foto’s of filmpjes, foto’s laten zien wat voor product het is en op filmpjes zie je mensen die een product gebruiken en zich daardoor goed voelen. Televisie reclames bestaan vaak uit grappige filmpjes waar door mensen er graag naar kijken zoals de bekende reclames van de Albert Heijn. Bij reclames maken de reclame makers vaak gebruik van hele mooie letters, die letters worden gebruikt om de aandacht van de mensen te trekken en dat de mensen het goed kunnen zien en begrijpen.     

 

Waar zie je reclame?

Reclame zie je overal. Je ziet overal berichten van bedrijven, merken of producten die iets willen vertellen. De media is een van de middelen die de mensen reclame brengt bijvoorbeeld: de televisie, radio, telefoon, internet, mobiele telefoons, kranten, tijdschriften, reclamefolders en posters. En dit zijn mediums en meervoud van medium is media alles wat hier boven staat zijn mediums. Een mens is ook een medium, mensen sturen ook berichten door naar andere, en vaak gebeurt dat met de dingen die hier boven staan maar ook met een stem kun je berichten doorgeven.

 

Wat voor soort reclames zijn er?

Reclame makers worden steeds creatiever en vinden weer nieuwe soorten vormen van reclame uit, daar door zie je verschillende soorten reclames. De beste reclame is de mond op mond reclame. Dat betekent dat iemand anders jou vertelt hoe goed een product of een bedrijf is. Het ligt natuurlijk wel aan jou of jij die persoon gelooft of niet. Bij mond op mond reclame zijn mensen  zelf een medium. Via hun stem brengen zij een boodschap over. Het blijkt dat deze vorm van reclame veel goedkoper is en het meeste effect heeft op mensen. Reclamemakers hebben het graag als mensen andere vertellen over hun product. Als mensen iets goed vinden is dat het beste reclame die er is. De reclame heeft op die manier andere mensen overtuigd. Op televisie is reclame makkelijk te herkennen. Ze worden altijd op een vast tijdstip uitgezonden, dat is meestal voor of na een programma. Reclamemakers moeten zich aan een aantal regels houden als ze hun reclame willen uitzenden. Paar van die regels zijn, dat ze de zenders heel duidelijk moeten maken dat het om reclame gaat, door een reclameblok goed te aankondigen. Iedere zender doet dat op zijn eigen manier, meestal laten ze door een bepaald beeld of muziekje wat de mensen herkennen zien dat de reclame begint. Reclames op de televisie zijn ook vaak te herkennen aan de korte tijd want de filmpjes zijn korter dan gewone programma’s. het zijn vaak ook grappige filmpjes, want de humor zorgt dat mensen het leuk vinden om naar te kijken. Een keer per jaar wordt er een reclame prijs uitgereikt die prijs heet de Gouden Loeki. Vaak zijn de winnaars de

Van de prijs filmpjes die grappig zijn.

Een nieuwe vorm van reclame is dat hoofdrolspelers in een programma bijvoorbeeld een bepaald chips of drankje eten of drinken, het merk van dat drankje of chips wordt dan heel goed in beeld gezet, zodat de kijkers zien dat hij of zij dat drankje gebruiken zodat de kijker trek krijgen in dat product. Dit soort reclame heet ook wel  product placement. Bijvoorbeeld  in een politieserie waarin mensen  in bepaald de soort auto’s rijden, of bepaalde kleding dragen, of ze lopen een bepaald winkel binnen.

Wat tegenwoordig ook vaak wordt gebruikt is dat televisieprogramma’s gesponsord      de gouden loeki

worden door bedrijven. En dat houdt in dat

de bedrijven voor het programma betalen en in ruil daarvoor worden hun namen genoemd en laten de hoofdrolspelers steeds hun producten in beeld zien. Zo kan bijvoorbeeld een woon programma worden gesponsord door een meubelfabriek of een sportprogramma door een sportmerk.

 

Reclame in gedrukte media:

Er zijn veel verschillende soorten gedrukte media. Zoals de kranten, tijdschriften maar ook de reclamefolders die door de brievenbus komen. In tijdschriften staat ook best wat reclame. Reclame in tijdschriften kun je makkelijk herkennen door dat er boven aan de pagina het woord advertentie staat, dat moet want dat is een van de regels van de reclame. Bedrijven en winkels sturen steeds vaker reclamefolders , om meer klanten te trekken. Met hoogtijden zoals Sinterklaas en rond kerst sturen winkels en bedrijven heel veel reclamefolders met soms speciale acties om klanten te trekken. Reclamefolders zijn gemakkelijk te herkennen aan de foto’s van de producten  en ook de prijzen en de aan bedieningen.

 

Reclame op internet:

Een website is eigenlijk reclame. Het is vooral al reclame als het van een bedrijf die producten verkoopt zoals spongbob spullen. De websites geven jou meestal informatie of de producten die zij verkopen of een dienst die zij hebben waar door ze je proberen te overtuigen om het te kopen of om je daar bij aansluiten en zo verdient het bedrijf of de maker van de site geld.

 

Reclamezuilen en Posters:

Je ziet niet alleen reclame op de televisie of op internet. Je ziet ook veel reclame buiten langs de weggen, daar zie je grote schermen en op hoge palen zie je posters hangen. De Reclamemakers denken dat wanneer mensen langs deze posters rijden zij er toch even kort naar kijken en dat ze dan een bedrijf of het product zich kunnen herinneren. Maar je hebt niet alleen reclameposters op grote schermen of op palen, je hebt ook reclame poster op trams of op bussen en ook vrachtwagens. Op vrachtwagens zie je vaak reclame van een bepaald bedrijf. Dat soort reclame is een goed manier, doordat de reclame beweegt valt het goed op.

 

Wie maakt reclame?:

Bij het maken van reclame zijn er verschillende bedrijven betrokken. Ze hebben allemaal hun eigen taak, bv: het ene bedrijf schrijft de tekst en de andere bedrijf maakt het filmpje. Zo maken ze het samen mogelijk zij het mogelijk dat mensen reclame zien op de televisie en langs de wegen.

De adverteerder:

Het begint bij de adverteerder. De adverteerde is het bedrijf of de organisatie die dat bericht graag wilt versturen voor een product of een goed doel. De adverteerder wil graag reclame maken om geld te verdienen en winst te maken. Voor een goed doel wil hij graag geld inzamelen. Via de reclame probeert de adverteerder de mensen een bepaald gevoel te geven voor zijn product, zodat mensen het product graag willen hebben en het dus gaan kopen. Eerst bedenkt de adverteerder een nieuw merk, een nieuw product of een nieuw goed doel. Wanneer dar product dan in de fabriek is gemaakt, wil de adverteerder mensen zoals wij laten weten dat het product te koop is en dat het goed is. Dan gaat de adverteerder met het product naar het reclame bureau, die gaat bedenken en gaat het maken.

 

Het reclamebureau:

Het reclamebureau praat eerst uitgebreid met de adverteerder over zijn product en over wat het product nou zo speciaal maakt. Zij stellen vragen zoals: wat is het voor een soort product, wat kan het product beter dan andere producten en wat is de belangrijkste reden waarom mensen dit producten zouden moeten willen kopen.

 

Beeld:

Reclame bestaat  bijna altijd uit beeld en tekst en soms geluid. behalve dan op de radio, daar bestaat de reclame alleen uit geluid. maar voor de televisie, tijdschriften en kranten, maar ook het internet en buitenreclame worden beelden, teksten en soms geluiden bedacht. De creatieve directeur is de gene die de plaatje  bedenkt en maakt. Dat kunnen bijvoorbeeld foto’s zijn of filmpjes. Hij bedenkt ook waar de beelden worden opgenomen en wie een rol spelen in de reclame. Om zijn ideeën te kunnen bespreken maakt de directeur eerst een  storyboard film of een schets advertentie.

Een storyboard is een soort stripverhaal dat laat zien wat er in het reclamefilmpje gebeurt. Het bestaat uit verschillende scènes  die zich ergens afspelen en zij brengen het in beeld wat er in de reclame te zien zal zijn. Wanneer  het storyboard is goedgekeurd door de adverteerder, gaat het reclamebureau het filmpje of de beelden maken. Om een reclamefilmpje op te nemen kan het reclamebureau twee dingen doen , ze kunnen het filmpje in een studio opnemen of buiten. In een studio kunnen ze een bepaald omgeving na maken en ligt alles bij de hand en ze hoeven geen spullen te vervoeren en de makers hebben binnen meer controle dan wanneer buiten een opname gemaakt moet worden. Om buiten een opname te nemen  moeten de makers eerst een locatie vinden een soort set. Buiten kunnen je ook gevaar lopen doordat er precies wanneer er een opname wordt gemaakt dat er een vliegtuig over heen vliegt of dat er iemand door het beeld loopt of misschien gaat het wel plotseling regenen en dan moet de opname helemaal over nieuw gedaan worden. Voor het opnemen van het filmpjes heb je meestal meer camera’s nodig met cameramannen en geluidstechnicus , die zorgen dat alle microfoons het goed doen. Ook heb je acteurs nodig  en mensen die de make- up doen zodat de acteurs goed en duidelijk in beeld zijn te zien. De regisseur heeft de leiding over de opname en de set. Na de opname in de studio of op de set, worden in een andere studio de beelden aan elkaar geplakt en mooi bewerkt. Daar worden ook de geluiden onder de juiste beelden gezet. Pas daarna is de film klaar om uit te zenden. Het maken van een reclame filmpje is erg kostbaar, dat is omdat er zoveel mensen en techniek bij komt kijken. Dan is het maken van een advertentie in een tijdschrift nog goedkoper want daar heb je alleen een paar foto’s bij nodig.

 


een voorbeeld van een reclamestory board.

Tekst:

Naast de beelden moet er ook een tekst worden bedacht. Wat wil de adverteerder vertellen over het product en voor wie is de reclame bedoeld. Wanneer de reclame voor kinderen is bedoeld, dan worden er andere woorden gebruikt dan voor volwassene. De tekst is ook belangrijk voor een hoofdrolspeler in een reclamefilmpje. De gene die de teksten bedenkt en schrijft heet een Copywriter. Samen met de directeur vormt hij de hele reclame. Bijna elke reclame heeft een slogan of slagzin. Dat is een zin die de Copywriter bedenkt en die de mensen goed zullen onthouden. Elke keer wanneer de mensen die zin horen weten ze van welke filmpje van dat bedrijf is. De copywriter kijkt ook naar de soorten letters die leuk zijn om te gebruiken.  Ze kijken naar de grote van de letters en wat voor soort letters, en ze kijken ook naar wat onthouden kinderen het best.

 

Wanneer de reclame film of advertentie af is, dan gaat de adverteerder, samen met het reclamebureau bedenken waar en wanneer de reclame moet worden uitgezonden om te zorgen dat de juisten mensen het zien. Op

 

Het mediabureau:

De beslissingen over waar de reclame te zien moet zijn worden samen met het mediabureau genomen. De adverteerder  betaalt het mediabureau voor het maken van een mediaplan. In een mediaplan staat precies wanneer en hoe vaak de reclame te zien zal zijn. Hoe vaker de reclame te zien zal zijn hoe duurder het is. Ook is het duurder om reclame te laten zien rondom of tijden goed bekeken programma’s zoals: Goede tijden slechte tijden en veel gelezen tijdschriften zoals Donald Duck. Hoe meer mensen de reclame zullen zien hoe meer de adverteerder moet betalen, maar hoe grotere kans dat mensen het product zullen kopen. Het is belangrijk om te kijken naar wie eigenlijk naar een bepaalde tv-programma kijken om te zorgen dat de boodschap bij de juiste mensen terecht komt. Het heeft bijvoorbeeld niet veel zin om een reclame over dure auto’s te laten zien op een kinderprogramma, omdat auto’s altijd door volwassen worden gekocht. Het heeft ook weinig zin om reclame voor speelgoed uit te zenden tijdens een programma waar alleen oudere mensen naar kijken. Het  mediabureau weet precies welke mensen naar welke programma’s kijken en welke tijden schriften en kranten deze mensen lezen.

 

De zender of uitgever:

Wanneer het mediabureau een mediaplan heeft gemaakt, dat laat zien waar, wanneer en hoe vaak een reclame te zien zal zijn, gaat het mediabureau contact opnemen met de zenders en de uitgevers van tijdschriften. Zij kopen dan reclameruimte voor de adverteerder. De adverteerder betaalt de televisiezender en de uitgever voor het plaatsen of laten zien van de reclame. Op deze manier komt de boodschap van de adverteerder bij de juist kijkers of lezers. Dat is precies zijn bedoeling.

 

De doelgroep:

De doelgroep bestaat uit de mensen voor wie de reclames is bedoeld. Zo is speelgoedreclame bedoelt voor de doelgroep kinderen en autoreclames bedoelt voor volwassenen. Wanneer de reclame de juiste doelgroep bereikt is de reclame geslaagd. Dat is precies wat de adverteerder wil. Hij heeft een nieuw product en wil daar graag leuke , grappig berichten over sturen naar de mensen voor wie hij het product heeft gemaakt. Dan heeft hij het meeste kans dat de doelgroep het  product ziet en het leuk vindt en het uiteindelijk ook wil kopen.